BBC Sherlock aneb viktoriánský detektiv ve 21. století

Do Lottina kina jsem už tak dlouho nic nepřidala, že vám může, připadat, že ta rubrika snad ani neexistuje. Ale tadá - cinema never dies! :D
Myslím, že jste si všichni říkali, že je tak nějak otázka času, než přijde článek o této verzi mého milovaného Sherlocka, že ano? A teď, když je dokonce i kabátkem Lottelandu není už nač čekat. Či lépe řečeno, konec prokastinaci, pusťme se do toho! Pokusím se ten článek udělat nespoileroidní, tak aby si ho mohli přečíst i lidé, co ten seriál ještě vůbec neviděli, ale zjišťuji, že takových je jako šafránu. :D
Zpočátku jsem nápadem přenést Sherlocka Holmese z pozdně viktoriánského období do současnosti nebyla nadšena. Tak nějak jsem si tohoto gentlemana pokuřujícího dýmky, charakteristického používáním drožek, získáváním informací z nejnovějších vydání Timesů nedovedla a nejspíš ani nechtěla představit v naší uspěchané době, kdy vlaky už nejezdí načas.
Je to pokus jistě zajímavý, ale vyžadující citlivé a milující tvůrce. Bingo! Myslím, že většího fanouška knih o Sherlockovi než Marka Gatisse jen tak nenajdete. Když s ním sleduji rozhovory, tak jen nestačím zírat kolik toho o knihách a jejich autorovi ví, jak má děj každého příběhu pečlivě nastudovaný a jak je jeho představa moderního Sherlocka věrohodná i časově tak vzdálenému originálu. Steven Moffat si knihy jak jsem vyrozuměla z nějakého interview sice začal dočítat až kvůli nápadu vytvořit tento seriál, ale i přesto nezůstává za Markem o nic pozadu a tvoří spolu skutečně dynamickou dvojici. Každá nová série Sherlocka je o něco důmyslnější, propracovanější a především šokující. Otevřené konce jednotlivých sérií fanoušky přímo dohání k šílenství. Vím o čem mluvím. :D


První díl Sherlocka se natáčel v podstatě nadvakrát. První neodvysílaný díl, já mu říkám nultý se od toho oficiálního liší především v délce, kostýmech hlavních postav, kulisách a rozuzlení detektivní zápletky, která byla v této neodvysílané verzi podle mě trochu nešikovná a fantastická na styl, že Sherlock vraha objevil docela náhodně.
BBC se tento projekt nadmíru zalíbil a požádali Marka se Stevenem, jestli by bylo možné ho přetočit aby měl díl 90 minut místo předložených 60. Získali tak více prostoru právě pro onu zápletku, ale více si vyhráli i s kulisami. Vznikl tak už legendární byt na adrese 221B Baker Street, zejména zmíním tapety s vystříleným smajlíkem, polštář s britskou vlajkou, lebka Billy na krbové římse, dopisy upevněné nožem a kuchyň upravená pro účely experimentování s nejrozličnějšími částmi lidského těla....
Sherlock přestal nosit džíny a stal se více formálním, jeho slavné košile s eeeextrémně napnutými knoflíky, které nejedna fanynka hltá očima...



Příběh o shledání pánů doktora Johna Watsona a Sherlocka Holmese je prakticky shodný jako v knize Studie v šarlatové, však i pilotní díl je nazván Studie v růžové. John se vrací z války v Afganistánu, cítí se osamělý a snaží se nějak začlenit zpět do života v Londýně. Náhodně se setkává se starým přítelem, kterému se zmiňuje, že by potřeboval spolu-nájemníka, jenže je mu jasné, že ho moc lidí za spolubydlícího nebude chtít. Sherlock řeší stejný problém...
Ano a tak se stane, že slavná adresa 221B Baker Street je obydlena!
John si brzy začne všímat, že bydlí se vskutku kontroverzním mužem. Policie si ho povolává, aby jim pomáhal řešit zapeklité případy, se kterými si neví rady a on nadšeně chvátá na místo činu, ačkoliv za své služby "konzultujícího detektiva" není placen. Chrlí na lidi v závratné rychlosti děsivě přesné dedukce, odhalí charakter člověka podle malíčku na jeho levé ruce a dalších zdánlivě nepodstatných věcech, čímž přirozeně všechny ve svém okolí jaksi znervózňuje. Ale jemu to nevadí, lidem se stejně pokud možno vyhýbá. Stejně jsou to vedle něj jen idioti...
Lidé Johna od života se Sherlockem Holmesem odrazují, jenže John je muž toužící po akci a dobrodružství, je to typ člověka, který je v šedivém denním stereotypu ztracený a melancholický....nový způsob života po boku detektiva konzultanta se stane přímo elixírem života pro zdánlivě zlomeného kulhajícího muže.
A tak se série dobrodružství rozjíždí. The game is on!

Na závěr se pobavme o způsobu, jakým byl Sherlock do naší doby přenesen. Geniální! John Watson, věrný kronikár úspěchů svého přítele je nyní Sherlockovým soukromým blogerem. Sherlock nekouří dýmky, ale má jistou úchylku na nikotinové náplasti. Drožky nahradil typický černý londýnský taxík. Nehledá informace v Timesech, ale dokáže závratnou rychlostí googlovat (a všude kam přijde má zázračně rychlý internet v mobilu :D). Nepíše telegramy, ale zase je posedlý smskováním přičemž vždycky musí mít poslední slovo a i přes vynález jménem ID adresa na konec své zprávy vždycky připojuje iniciály -SH.
A to není zdaleka všechno - perfektnost tohoto seriálu jednoduše spočívá v tom, jak je do posledních detailů promyšlený!

V titulních rolí vystupují Benedict Cumberbatch a Martin Freeman. A oběma bych jim za jejich výkony dala všechny existující filmové ceny. Vdechli svým postavám život, mají mezi sebou dokonalou chemii (díky které vznikl ship "Johnlock") a tak celkově mi dochází superlativa, když bych měla popsat jejich herecké nadání.
Veliký obdiv chovám i k celému zbytku obsazení, jehož část je zobrazena na první fotce článku výše. Upřímně říkám, že lepší cast jsem ještě nezažila, protože každá - i ta nejmenší postava je vybrána prostě perfektně.

Co se týče konečného hodnocení, tak se musím opakovat. Prostě perfektní. Ať už jste takovým milovníkem Sherlocka Holmese jako já nebo ne - v obou případech vřele doporučuji.
5/5 hvězdiček, vysoce návykové. :)




Komentáře

  1. ked som čitala introduction ktore pisali Gatiss a Moffat v knižkach strašne som sa smiala (bbc totiž vydalo originalne pribehy s cover fotkou Bena a Martina a uvodom) a musim povedat že to ako sa tí dvaja dostali k sherlockovi bolo hrozne mile napriklad :D mimochodom krasny članok, ako fanušik som si prišla na svoje :)

    OdpovědětVymazat
  2. Páni, něco takového existuje? To ani nevím. Mám knížku kde jsou příběhy kterými se inspirovali pro druhou sérii a na obalu je Martin a Ben, ale nic víc k tomu není. Páni. :D
    Jé, děkuji. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já tajně čekala, že se tu více rozepíšeš o našem opěvovaném mycroftovi a taky o Irene Adler :D tak doufám, že se se Sherlym nevidíme naposled, já su velký fanda :D tohoto seroše :D

    OdpovědětVymazat
  4. No, já chtěla napsat něco všeobecného o seriálu, takový potřebný úvod pro někoho, kdo ten seriál vůbec nezná. A nechtěla jsem spoilerovat. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pááááni. Říkala jsem si, že bych to moc chtěla vidět. Má to ty nejlepší recenze a no samozřejmě...ááách Martin! *.*Ach ano, o tom jsem psala článek. Naproto brilantní video. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Sherlocka mám nachystaného v noťásku a smutně čeká (spolu s dalšími filmy a seriály), až se na něj podívám.
    Jsem si na sto procent jistá, že až všechny série zkouknu, tak budu litovat, že jsem to neudělala dřív :-(
    (Víkend vidím v duchu Sherlockovského maratónu :-)

    OdpovědětVymazat
  7. PS: jsem ráda, že jsi článek napsala bez spoilerů :-)

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: s tím litováním že si to neviděla dřív bych i možná souhlasila vážně je to velkolepý seriál na hodně vysoké úrovni a nevidět ho je obrovská škoda :-)

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Já se k Sherlockovi dostala v roce 2013, tři roky po odvysílání první série, takže i já litovala a divila se, jak je možné, že se k němu propracovávám až teď. :D Takže vítej do klubu. :D A jsem zvědavá co na něj povíš, až se na to podíváš. :)[8]: Aach, tak jsem ráda, že jsem ho tak nakonec napsala. :)[9]: Souhlas, vřelý souhlas! :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky