Sissi, mladá císařovna a její osudová léta

Heyyooooo! :D Po dlouhé době, lépe řečeno od dubna se opět otevírá Lottino kino! :)
Hádám, že stejně, jako jsem si dopřála poněkud dlouhou pauzu od psaní phanfiction, tak jsem si dala přestávku i s filmy.
Navracím se zpět s velmi slavnou trilogií o císařovně Alžbětě, známé také jako Sisi, v těchto filmech z nějakého důvodu psané jako Sissi. Historicky správné je Sisi.
Alžběta Bavorská byla má oblíbená historická postava už odmala. Z divných důvodů - tehdy hrozně frčel animovaný seriál o ní (který s ní ovšem kromě jména nemá nic společného) a běžel na stanici, co UGH, jsme neměli. Dovetede si představit to utrpení malé Lotte? :D Děti tyhle věci prožívají intenzivněji, you know. :D
Jen co jsem se dostala přes toto dětské trauma z nevlastnění kabelovky, tak bum - uviděla jsem díl Komisaře Rexe, ve kterém řešili případ duševně nemocné ženy, která až nezdravě císařovnu obdivovala. Je to super díl. :D A TAK MOC jsem si vybavila i můj zájem o její osobu, TAK MOC jsem si přála si o ní něco vygůglit, zjistit kdo byla, protože v Rexovi přirozeně neměli čas na její podrobnou biografii. UGH. Neměli jsme tehdy ještě internet.
Takže moje nová sisimánie je vlastně vynahrazování si z dětství. :D Technika je přítel, malá Lotte z minulosti. :D
Let's staaart! Myslím, že protentokrát mohu vyzradit děj bez obav, protože tohle jsou dějiny, lehce zkreslené, ale pořád dějiny, jak je známe.
Ovšem pro každý případ - varuji před spoilery.

Naši generaci tohle už hádám minulo, takže když povím Romy Schneider, tak to něco poví už jen vyhraněnějšímu počtu lidí. Ale když jsem se kupříkladu zmínila mamince, tak to bylo vážně poprvé v životě, co znala herce, kterého znám zároveň i já. Woah. :D
Abych nastínila, jaký hit vznikl když v roce 1955 vyšel první film pod prostým názvem Sissi, tak stačí jen zmínit fakt, že kvůli náhlé popularitě natočili ještě druhý díl pod názvem Sissi, mladá císařovna a následně ještě Sissi, osudová léta císařovny. Při natáčení prvního filmu bylo půvabné Romy teprve 17 let a stala se z ní hvězda celosvětového formátu.
Emmy Rossum při natáčení Fantoma byla podobně stará...a ani jedna z nich na svůj věk svojí krásou absolutně nevypadala. To když se jedem umí narodit, right? :D

Děj prvního filmu zachycuje seznámení mladičké Alžběty a císaře Františka Josefa I., kdy jejich nečekaná láska zhatí plány oženit Franze s Alžbětinou starší setrou Helenou, přezdívanou Nené.
Nějak jsem v tu chvíli nejvíc cítila pro zraněnou a potupenou Helenu.
Jeden musel litovat i samotnou Sissi - srdcebolné loučení se se svobodným způsobem života, domovem a rodinou s výhledem na přísný dvorský život a pomyslná pouta na rukou představovaná nekompromisním protokolem.
"Takhle by měla vypadat. Takové by měla mít oči. Taková ústa."
V podstatě i způsob, jakým se Franz se Sissi zasnoubil, se může zdát jednomu poněkud nešťastný. Odmítala se stát jeho ženou, protože věděla, jak by tím ublížila sestře a tak mu nezbylo, než ji na plese, před očima všech požádat, a v podstatě postavit před hotovou věc. Císaři se neříká ne.
První díl tedy ukončujeme velkou svatbou císařského páru.

Ve druhém dílu se ocitáme jen asi o pár týdnů později po konci toho prvního. Nakukujeme do začátků manželství, stáváme se svědky nejednoho boje mezi Sissi a arcivévodkyní Žofií, matkou Franze. Sissi se musí učit mnohastránkovým pravidlům, která musí jako císařovna ctít a dodržovat.
Žofie se nebojí zajít tak daleko, aby Sissi nastrčila za dvorní dámu svoji starou přítelkyni, která arcivévodkyni donáší každý krok mladé císařovny.
U Sissi se už projevuje její slabost pro Uhry, zemi, na kterou se u císařského dvora hledí svrchu. Proto musí zachraňovat situaci, když Žofie urazí maďarskou delegaci a zcela proti protokolu vyzve k tanci hraběte Andrássyho n aplese. Nečekaně ovšem omdlévá - šťastná zpráva, Sissi je těhotná!
A tak se narodí malá Žofie, která je takřka hned po narození od své matky odtržena. Jak velí habsburská tradice - o dítě začne pečovat Žofie a Sissi k ní má omezený přístup.
Ze strany Františka Josefa se nedočká žádné podpory a tak bezhlavě utíká za rodiči.
Císař to dlouho nevydrží a přijede za ní. První manželská krize je zažehnána - nechť se o malou tedy stará Sissi.
Císařovna i nadále zaníceně bojuje za práva Uher a po prohrané bitvě u Hradce Králové nastává největší Alžbětin triumf, rakousko - maďarské vyrovnání. Franz a Sissi jsou korunováni na maďarského krále a královnu. A tak končí druhý díl.

V poslední části trilogie nalézáme Sissi v jejím milovaném Maďarsku ve společnosti Andrássyho. Tráví tam pokud možno co nejvíce času a Franz Josef nemá to srdce ji z Gödöllő, ve kterém nalezla druhý domov odvolat zpět do Vídně. Cítí se ovšem odstrčen a šíří se pomluvy, že hrabě Andrássy je do mladé císařovny zamilován. Což se ostatně vyjeví jako pravdivé.
Dozvídáme se i pointu názvu, tedy osudová léta císařovny, neboť se u Alžběty začíná projevovat vážná nemoc. Sissi má nemocné plíce.
Lékař jí nedává mnoho šancí a jako poslední výstřel do tmy ji pošle do jiného, teplejší podnebí k moři. Zde se Sissi utápí v depresi a její stav zůstává k zármutku Franze Josefa neměnný.
Alžbětina matka, kterou si mimochodem zahrála skutečně matka Romy, Ludovika cítí, že nemůže jinak a okamžitě se za dcerou vydává. Donutí ji vstát z postele, vodí ji na nejdříve velmi krátké a postupně se prodlužující procházky, až Sissi přestává své onemocnění vnímat. Stane se zázrak - Sissi se pod matčinou pečlivou rukou skutečně uzdravuje.
Franz chce okamžitě jet za svojí milovanou ženou, ale jeho poradci a matka v tom vidí ještě i víc. Příležitost, pro návštěvu Milána a Benátek, na zlepšení napjatých vztahů. Franz Josef tomu svoji právě uzdravenou ženu nechce vystavovat, ale musí se podřídit.
Přesně podle předpokladů je přijetí v obou městech velmi chladné. Za hrobového nepřátelského ticha procházejí městem, potupeni a nenáviděni.
Ovšem kdo jiný, než Sissi se svým půvabem, by si dokázal získat oblibu zpět?

Tato třídilná série filmů o Sisi (teď už to můžu psát správně, ne? :D ) je obecně nazývaná pohádkou. Tvůrci se drželi historických faktů (víceméně), ovšem co se právě nehodilo do "romantického krámu" prostě vyškrtli. Alžbětiny drastické diety, hyperaktivita, zahleděnost do sebe sama, nevypočitatelná povaha, políčkování za vyčesání příliš mnoha "mrtvých vlasů" - kde to je? A smrt prvorozené dcery?
Našlo by se toho víc, ale tohle je jen pro ukázku, že pokud někdo o Elisabeth příliš mnoho neví, podívá se na tyhle tři filmy a až pak si pustí objektivní dokument a přečte biografii, tak pocítí něco jako ránu mezi oči. :D>
Ale tvůrci filmy nikdy nevydávaly za věrnou biografii, takže to nevidím jako nic negativního.

Je to nádherná klasika, s takovými těmi staromódmíni divadlovými pusami (co já všechno nepřidávám k hodnocení :D ) a vždycky si ji ráda pustím znovu, protože té atmosféry jeden nikdy nemá dost.

S láskou dávám 5/5 hvězdiček.

A pro trochu srandy, trailer v původním znění. Tolik let němčiny a stejně umím velké kulové... Sehr gut! :D

Komentáře

  1. Jé, to vypadá pěkně :)
    Já o Sisi vím jenom to, že se mi líbí její jméno :) (mimochodem... Sisi a Nené... tomu se říká rodina :D)
    A nezkončilo to s ní špatně? Nefiguroval v tom pilník? Nebo si to jenom s něčím pletu..?Žofie! Žofie everywhere! (nojo, moje milovaná nejmladší sestřička se jmenuje Žofinka, to jméno jsem si prosadila :))Che, já německy neumím ani slovo. Mohli by stejně dobře chrochtat a já bych nic nepoznala :D (zubatej dopisní smajlík)

    OdpovědětVymazat
  2. Koukám, že tady je někdo s němčinou na tom stejně jako já :-) Ja, ja du hast recht. Die Deutche sprache ist sehr schlecht :-)
    Sissi - filmíky jsem viděla až na střední :-) a to při hodinách němčiny tedy v originálním znění :D a to bylo vážně super :-) alespoň mi to připadalo více autentické :D

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Indeed. :)
    Máš pravdu, když dáš Sisi a Nené takhle vedle sebe...hm, Rakušanům to asi nepřijde. :D
    Nepleteš. Byla probodnutá pilníkem....:/Mě se vždycky líbila Sofie. Liší se jen písmenko. :DChrocht. Chrocht. :DD Jojo, vidím to stejně. :D[2]: Ani tuhle větu bych asi nedala dohromady, ač její význam chápu. :DDAle to jo, představitelé Sisi a Franze mají krásné hlasy. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Je zajímavé o filmu číst místo  toho abych se na něj podívala, což většinou nedělám, ale musím uznat že to máš velice originálně zpracované! :DI když kdyby bylo po mém, udělám z toho něco jaké tajuplný horor! O tom jaká opravdu byla, čím vším si musela projít a je Pepa byl byl taková ta postava, v jedné scéně kladná a v druhé hlavní terč odstřelovačů!! :D :D

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Heh, někdy jsou recenze fajn. :) A díky. :)Jak říkám, tohle je vyloženě romantická pohádka. Tajuplný horor byl možná její skutečný život, ale to už je zase mimo mísu, nepíšu její biografii. I když věřím, že by ti žánrově seděla lépe. :))

    OdpovědětVymazat
  6. Jééé! Ten začátek mi trochu připomíná nebohou Marii Antoinettu. Tedy ve filmu to tak nevyznělo, ale jelikož jsem byla mezi prvními, kdo zhltnul knížku "Marie Antoinetta - ranná léta ve Versailles" hned jak se dostala do knihovny, byly  první krůčky Sisi a Antoinetty hodně podobné. Na začátku se jen tak mimochodem dověděla o svém zasnoubení a už tady byla etiketa z jejího nového dvora - tohle nemůžeš, tohle nesmíš, tohle musíš, tohle zase to... Dokonce jí nějak museli opravovat zuby, aby je měla dokonalé, takže jí dali něco na způsob brutálních rovnátek a učili ji všemu možnému jen ne volnosti. Mám pocit, že tanec, který patřil ke zvyklostem u cizího dvora Marii připadal jako kohout snažící se snést vejce, ale nechtěla bych kecat. Ehe, tady to asi mají všechny panovnice stejné. A pak se popisují její problémy ve Versajích (šlechta tam normálně vykonávala potřebu třeba do květináče, nebo rovnou na zem!!!), tak je to tady taky celkem stejné. A pobavila mě na konci první knížky z chystané trilogie scénka, kdy po smrti Ludvíkova otce kočár opouštěl Versaje. "Co to tu tak smrdí?" zeptal se Ludvík. "Votre cheveux, vaše výsosti. (Vaše vlasy) Asi se na tom slunci zpotily." řekla lámanou francouzštinou jedna z Antoinettiných přítelkyň. Hrozivá urážka s ní zřejmě ani nepohnula. "Ne, co jsem řekla?" divila se při pohledech jež se na ni upřely. "Že jeho výsosti smrdí vlasy." "Ne! Ne! Koně. Chtěla jsem říct Koně. Chevals!" vzpomněla si konečně. Tak z tohohle jsem nemohla. A takto celá knížka končí! Opravdu nádherná - a dopodrobna podložená fakty o životě Marie Antoinetty.A sakra! Už zase jsem odbočila od původního tématu. Trestuhodné.O Sisi toho vím skutečně málo a jak vidím, v dozvědění se faktů o jejím životě mi tento film moc nepomůže... :D Nu což, přesto to nemusí být rána vedle.Mimochodem, narozeninová zásilka by ti měla přijít kolem pondělka. :)

    OdpovědětVymazat
  7. škoda že Romy odmítla natočit čtvrtý film o Sissi.
    Jinak se Sissi jsme stejně.
    Zajímavé je taky zfilmování z roku 2010, které se víc drži realitě.
    Na těkhle filmech se mi vždy líbily kostýmy.

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Marie Antoinetta je moje oblíbená historická osobnost hned po Sisi!! :)
    A když jsme u zubů, tak o Sisi je známé, že i ona je měla hodně špatné.  Její tchyně jí po příjezdu do Vídně nabádala, aby si je lépe čistila, což muselo být potupné. Za svůj chrup se styděla natolik, že se naučila mluvit, tak aby zuby vůbec neukazovala. Což ovšem znamenalo, že mluvila velice potichu a nesrozumitelně, což vyvolalo jednu vtipnou scénku s nahluchlým pánem, který jí na dotaz, jestli má děti odvětil "Občas." :D
    Po čase jí zuby vypadaly docela a musela dokonce nosit protézu.Kdybys chtěla zjistit něco o jejím skutečném životě, tak na trhu je poměrně hodně knih, plus na ulož.tu vím o jednom docela pěkném dokumentu. :)Super, na zpříjemnění prvního školního dne to bude to pravé. :)[7]: To ano, ač mě nenapadá, o čem by ho tak chtěli natočit. Další období jejího života už by se upřímně pro takový romantický film nehodilo. Navíc ji  museli strašně přemlouvat i na natočení druhého a třetího dílu, takže není divu, že u čtvrtého už se šprajcla docela.
    Máš pravdu, to je fajn verze. Zase to vynechává takové ty Alžbětiny vlastnosti, co se nehodí pro slaďák, ale byl tu alespoň náznak, v té scéně, kdy pobízela nebohou komornou, ať jí korzet stáhne ještě a ještě a ještě víc. Nu a pak taky ty scény, kdy cvičila na bradlech jsem ocenila. :)
    Přesně. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jé, konečně někdo komu se líbí tato série! Filmy o Sisi s Romy jsou krásnou pohádkou, když jsem loni psala do dějáku výcuc z jejího životopisu, tak to bylo přesně tak, jak popisuješ.
    Dvoudílný film z roku 2010 se drží trochu více faktů, přesto je v nich vztah Sisi a Franze hodně idealizovaný.Nejvíc se jejího života drží německý muzikál Elisabeth (historická fakta, zachycení její osobnosti). + jako bonus navíc je v muzikálu zakompovaná linie vztahu Sisi k Smrti (něco jako Seznamte se, Joe Black). Fakt krásný kousek, můžu jen doporučit:D

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Já tu sérii přímo miluju! :)
    No právě. Není pochyb, že Sisi Franze na začátku manželství milovala, ale tenhle cit u ní poměrně rychle vychladl. Na rozdíl od nebohého Franze.Z toho muzikálu mám smíšené pocity. Velmi. ten vztah se smrtí mi místy přišel až moc creepy a jak jsem sledovala, tak "Sisi und Der Tod" sice mezi fanoušky ohromně frčí, ale já při každé jejich scéně dělala "Ew, no."
    A když v ženském kostýmu odpravil Rudolfa, tak jsem nestačila zírat. Takže Mary Vetser v tomhle podání byla vlastně smrťák? :D

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: No to jo, v první chvíli to byl pro mě (jako celek) šok, ale originalita se mu upřít nedá. Ovšem je pravda, že až moc originální eskapády nemůžou padnout do noty každému, já jsem si na to pojetí rychle zvykla :D.

    OdpovědětVymazat
  12. Až se s tím vším srovnám, tak se na to již připravená podívám znova a třeba na to budu mít pozitivnější názor. :D

    OdpovědětVymazat
  13. [1]: ne, nepleteš propíchnul jí nejekej ital

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky