Lottin (ne)divadelní deníček: Faust a Markéta


Vzhledem k rekonstrukci Janáčkova divadla jsem se za měsíc prosinec (jo, přesně takový mám už skluz) vydala už podruhé na brněnské Výstaviště, konkrétně do pavilonu P. Asi jako každý muzikálofil, jsem si už dlouho přála konečně vidět Fausta naživo a s Bárou jsme o tom mluvily už roky. Divadelní sezona 2017/2018 nám naše přání konečně splnila a režisér Jiří Heřman operu zrežíroval pro tyto neobvyklé, ale nanejvýš zajímavé prostory. Btw, potkaly jsem ho na představení, seděl skoro za námi. Když jsem ho uviděla, nadšeně jsem holkám oznámila: "HELE, JIŘÍ HEŘMAN!" a on to samozřejmě slyšel, ohlédl se a bylo to moc trapný. No nic. :D


Prostory pavilonu P byly tentokrát využity se vším všudy, tedy nebylo postaveno zvláštní jeviště, jako ve West Side Story, takže se jednalo o opravdu velkolepé zpracování. Inscenačnímu týmu se povedl zázračný kousek: představení bylo uchopeno moderně, spíš minimalisticky a přece ten veliký prostor nepůsobil prázdně, nebo nevyužitě. Mohlo za to skutečně kreativní zpracování nových možností v kombinaci s perfektním nasvícením - dokonce mi přišlo lepší, než na některých "běžných" představeních v divadle, ale pssst. :D
Strašně krásné, prosté, ale moc efektivní bylo například využití stuhy, kterou měla Markéta kolem pasu - Mefisto ji postupně odvazoval, ona si bezstarostně tančila po jevišti, zatímco on si ji zapřádal přesně kam chtěl. A takových skvělých momentů tam bylo vícero. Úsměvné bylo napřílad Faustovo zázračné omlazení - Mefisto ho prostě vzal k holiči. :D

Přímo splněným snem pro mě bylo, že v roli Markéty vystoupila Pavla Vykopalová. Kdo čte tuhle rubriku déle, tak ví, že jsem jejím velkým obdivovatelem od chvíle, kdy jsem ji viděla poprvé v roli Elvíry v Giovannim před dvěma lety a od té doby znovu, ikonicky v Její Pastorkyni, Káti Kabanové, Rusalce ad.
Toto představení trpěla hlasovou indispozicí, ale upřímně řečeno jsem vůbec nic nepoznala. Jako vždycky roli přivedla k životu neuvěřitelně opravdovým, lidským způsobem. Já s jejími postavami i dýchám, Pavla Vykopalová je prostě dokonalá, konec hlášení. :D

Nutno říci, že někteří diváci představení opouštěli předčasně. Byly tam dvě přestávky a představení trvalo skoro ke čtyřem hodinám, takže ano, pro někoho, kdo s operou teprve začíná, nebo s ní není úplný kamarád to mohlo být trochu moc, ale i přes to se daní lidé o mnoho ochudili. Z posledního dějství nám všem vyvstala husí kůže. Ta hudba, výkony, režijní zpracování...nastalo takové divadelní magično, kdy všechno zapadlo do sebe. A to celkový dojem z představení myslím vykresluje perfektně - zkrátka divadelní magično….na Výstavišti. :D




Zdroj obrázku, vstupenky, více informací o inscenaci:
http://www.ndbrno.cz/opera/faust-a-marketa

Komentáře

  1. Hehe, to je dobré! Pan Heřman se musel cítit jako hvězda z Hollywoodu. :D
    Ten první trailer vypadá zajímavě. ("Všichni už čekají na výstavišti.") :-) Mě se strašně líbí, že natáčí tahle videa se záběry ze zkoušek i s povídáním a malým rozborem díla nebo autorovy tvorby.
    A ty fotky vypadají úžasně! Musel to být vážně úžasný zážitek. (+ Pavla Vykopalová!!!!!!!!)

    OdpovědětVymazat
  2. Nebo zpochybňoval moji příčetnost. Jedno z toho určitě. :D
    Přesně, taky taková videa zbožňuju. :)
    Ano, Pavla Vykopalová!!!! :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky