Vivaldi - páté roční období (die fünfte Jahreszeit)

Vivaldi - páté roční období, je muzikál od dvojice Christiana Kolonovitse (skladatel) a Angeliky Messner (libretistka), který premiéroval ve Volksoper ve Vídni. Vivaldi je na oficiálních stránkách divadla označován za dílo BaRock Opery, tedy dílo spoující nové a staré, tradiční a moderní, prostřednictvím hudby Vivaldiho a rocku.
Muzikál samotný, což jistě není překvapující, vypravuje životní příběh skladatele, houslisty a kněze Antonia Vivaldiho.


Obsah

Prolog

Současnost: čtveřice dívek Clara, Loni, Cati a Toni, které spolu založili kapelu jménem Vivaldi, se vydávají do Vídně, aby odhalili více o posledních letech života svého idolu. K jejich zklamání najdou pouze jedinou ceduli označující místo úmrtí velkého skladatele.
K jejich překvapení však Toni nalézá deník Paoliny Girò, která Vivaldiho doprovázela na jeho poslední cestě do Vídně a dívky se ponoří do minulosti...


Jaro

Vivaldi navštěvuje Goldoniho a žádá ho, aby mu napsal libreto, protože by rakouskému císaři rád nabídnul novou operu. Děj opery by pojednával o Vivaldiho životě a Goldoni souhlasí. A tak se Vivaldi vrací do svých mladých let...
Vivaldiho otec byl kadeřník a hudebník, jeho matka hudbu zase pokládala za becenné, nevýdělečné umění. Nejlepším zákazníkem v jejich salonu byl kardinál Ruffo, který Vivaldiho matce učinil nabídku, že z jejího syna udělá kněze. Antonio se cítil zrazen a zaprodán.
Antonio se jednoho dne stane svědkem hádky v kasinu, kde dvě dívky, které hrají s orchestrem, odmítnou hrát schované za mříží. Ředitel orchestru Gaspalini se je pokouší uklidnit a Vivaldi vstoupí do sporu. Slíbí dívkám, že je učiní slavné až za hranice Benátek. Poté s nimi skutečně hraje na veřejnosti, ale objeví se kardinál Ruffo a okamžitě tuto frivolnost zastaví. Odvede Vivaldiho sebou a Vivaldi je druhý den vysvěcen knězem. Vivaldi ale nedlouho poté znovu utíká a Ruffo se cítí zrazen.

Léto

Vivaldi se nyní živí jako houslista a všichni by chtěli hrát hlavní roli v jeho novém díle. Objevují se setry Annina a Paolina Girò a Annina, svým přehnaným zevnějškem připomínající karikaturu divy, by se u Vivaldiho ráda učila. Je to právě ona, kdo později dostane hlavní roli ve Vivaldiho opeře, jenž se stane velkým úspěchem a Vivaldi se ocitá na vrcholu své slávy. Císař Vivaldiho pozve do Vídně a jediný, kdo z jeho úspěchů není nadšený, je zrazený kardinál Ruffo.

Podzim

Vivaldiho sláva upadá, později je dokonce zakázán. Goldoni poukazuje na to, že to bylo proto, že se příliš okatě vysmíval církvi.
Paolina Vivaldiho nabádá, aby zkusil štěstí v Římě. Annina, která by jako zpěvačka v Římě neobstála, ho od toho ale odrazuje a Paolina nešťastně pozoruje svoji sestru a Antonia. Jednou v životě by si přála být stejně milovaná a úspěšná jako ona.
Aby mohli vycestovat do Říma, potřebuje Vivaldi se sestrami svolení od kardinálů. Kardinál Ottoboni je této myšlence nakloněn a dokonce pořádá koncert ve svém paláci, s Paolinou ve sboru a s Anninou jako sólistkou, což se Ruffo snaží zakázat.
Ottoboni navrhne soutěž ve zpěvu mezi Anninou a kastrátem Caffarellim, který Anninu hravě překoná. Annina to cítí jako zradu od Vivaldiho.
Vivaldiho příliš bolí nadále vzpomínat a chce své práce s libretistou zanechat. Goldoni ho však povzbudí, aby pokračoval. Konec konců hudba je jeho odkaz.

Zima

Dívky čtou poslední stránky deníku. Vivaldi pracuje na své opeře, ale veškeré jeho naděje jsou zničeny smrtí císaře. Vivaldi sám umírá jen o rok později. Dívky si uvědomují, že jeho hudba ale stále zůstává naživu jejich prostřednictvím - páté roční období.

Obsazení muzikálu je následující:

Antonio Vivaldi: Drew Sarich
Carlo Goldoni/Císař: Boris Pfeifer
Kardinál Ruffo: Morten Frank Larsen
Annina Girò: Rebecca Nelsen
Toni/Paolina Girò: Julia Koci
Loni: Paula Deuter/Anna Sophie Weidinger
Cati/Catarina: Lisa Perner/Mai Leeb
Matka: Sulie Girardi
Otec/Kardinál Ottoboni: Wolfgang Gratschmaier
Gasparini/Arcibiskup: Thomas Sigwald
Caffarelli: Thomas Lichtenecker

Můj názor na dílo pochází jen z útržků a trailerů, takže je zatím spíš neutrální. To málo ze spojení rocku a Vivaldiho se mi překvapivě líbilo, ale konec konců klasika je přece jen základ všeho.
Vizuál představení mě na první pohled vyděsil. Vidím jisotu vágní dobovou inspiraci v parukách jinak je to čistě estetika alá Mamma Mia. :D
Já jsem se díky opeře naučila mít ráda moderní pojetí, ale k takovému levelu moderny jsem se asi ještě nedopracovala, stejně jako jsem se ještě nedopracovala dejme tomu k Wagnerovi. Možná to ještě přijde, možná ne.
Nicméně šla bych na to představení? Ano - kvůli Drewovi, absolutně ano. A možná bych byla překvapená, jak moc by se mi to představení líbilo, on jeden nikdy neví a nemá soudit moc rychle. :)

Trailer:


Více ukázek z představení & rozhovory s herci:


Zdroj:
https://www.volksoper.at/volksoper_wien/repertoire/Vivaldi_Fuenfte_Jahreszeit_Inhaltsangabe.de.php
https://www.volksoper.at/produktion/vivaldi-die-funfte-jahreszeit-2017.de.html

Komentáře

  1. Tak ta fotka mě docela vyděsila. :D Hm, barevný mišmaš. :D
    O tom jsem ani neslyšela. Rozšiřuješ mi obzory. :-)
    Jj, kvůli Drewovi bych se na to podívala. Ale i obsah zní dobře a byla bych na muzikál zvědavá. :D A ani ukázky nevypadají špatně. Stylizace Vivaldiho mi připomíná Mozarta z "Mozarta", kde měl místo mrkvových vlasů dredy, ale mělo to stejnou funkci génia, který předčil svoji dobu. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Barevný mišmaš je trefný popis. :D
    Wow, zásadně jsi to vždycky ty, kdo rozšiřuje obzory mě, to je milá změna. :D
    Oh, to je dobrá poznámka o Mozartovi, ta paralela mě nenapadla. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky