Mistr a Markétka 31. 12. 2017
Velice milým a nečekaným překvapením se stalo rozloučení s rokem 2017, které nám nadělilo nový záznam Mistra a Markétky, který už nikdo moc nečekal.
A že to bylo netradiční představení...
Láska a strach, Wolandovo arioso (Ivan Ozhogin) - oni už změnili úvod show tolikrát, že mi z toho hlava přechází. Mít první scénu u Pilátova trůnu je nejspíš rozpočtové rozhodnutí, vsadila bych se. Víc se mi líbilo to původní na mostě, abych pravdu řekla. A scéna s mazáním kolene je lepší před Globusem a s Helou. Možná, že můj mozek jen protestuje prozi změnám, protože je prokázáno, že lidé si na změny zvykají spíš špatně, ale stejně to na mě nedělá dojem. To že na úvod znovu zařadili rozpravu s Matyášem je docela fajn. Je zajímavé, že představení vlastně začíná a končí stejnou scénou. Je to částečně trochu matoucí, ale líbí se mi, že to ukazuje, že Woland vnímá čas jinak, než my. I když těžko říct, jestli to byl tvůrčí záměr. :D
Ale ta pasáž, kdy Matyáš Wolanda přemůže....jako vážně? Moje nejoblíbejší kapitola z knihy je ta, kdy Woland Matyáše neskutečně stírá a baví se Matyášovým bezmocným vztekem. To je touhle scénou úplně zabité. :D
Setkání Wolanda s Berliozem a Bezprizorným část 1 - líbí se mi, jak natáčející bez ohledu na to, kdo právě mluví, vždycky natáčí jenom Ivana. :D Tohle je bootleg pro milovníky. :D
(Já vím, že mluvím jako fangirl, ale to jak si Ivan rozepne sako ve chvíli, kdy se posadí, je 10/10. Woland dodržuje etiketu. :D)
Jo a zvukové efekty byly ten večer jakési zpomalené, škoda.
Setkání Wolanda s Berliozem a Bezprizorným část 2 - čím déle Ivan tu roli hraje, tím je Berliozem a Bezprizorným znuděnější a já to miluju. :D :D :D
Ivanovy triky s holí - dalších 10/10. :D
Kytice smutku (Natalia Martynova, Anastasia Makeeva, Ivan Ozhogin) - jak už jsem avizovala, tohle je hodně zvláštní představení. Jsou v něm totiž dvě Markétky. Proč? Nedokážu vám úplně odpovědět, nedává to moc smysl. Možná je to zpestření na počest posledního představení v roce? Nemůžu říct, že jsem z toho úplně na větvi, ale na druhou stranu je to asi důvod, proč je tohle představení natočené, takže jsem za to svým způsobem vděčná. A hlavní Markétka se zdá být Natalia Martynova, což mě mile překvapuje.
Teorie dvojité Markétky číslo jedna: Je to skoro jako nějaká fanfikce, kde jsou Markétky dvě, takže všichni můžou mít teoreticky happy end. Nataliina Markétka o Wolandově přítomnosti zjevně neví, Anastasiina ano, dokonce po něm vztáhne ruku.
Teorie Markétky číslo dvě: Možná to má ukazovat na dvě části Markétčiny osobnosti - jedna co miluje Mistra, druhá co ho miluje taky, ale zároveň si uvědomuje tu zvláštní přitažlivost, co mají s Wolandem....
Ono zase není tak nutné mít na to dvě Markétky, ty herečky ten konflitk doteď zvládaly ukazovat sólově, ale nechci šťourat, třeba tomu v dalších scénách přijdu na kloub. :D
Chvíle štěstí (Natalia Martynova, Anastasia Makeeva, Anton Avdeev) - škoda, že Natalii dali ten velký mikrofon, většinou ho dávali Anastasii. Naty má tak expresivní obličej a je škoda, že jí ho schovávají.
Teorie dvojité Markétky číslo tři: Ok, Markétka asi trpí schízou. Je to venku. Mistr je velmi ignorantský, že si nevšiml, že prakticky chodí s dvěma holkama. Mistr je v této teorii vlastně záporák.
Teorie dvojité Markétky číslo čtyři: Markétka má v sobě druhou, temnější stránku, kterou prezentuje Anastasia. Dokonce se jí i trochu bojí. Královna Margot, hositelka Wolandova plesu v ní dřímala ještě dřív, než ji do ní převtělil kouzelný krém.
Vzpomínka na Markétku (Anton Avdeev, Natalia Martynova) - ok, takže v téhle scéně je Markétka Natalia protože....protože....hmm, protože je to vyloženě Mistr&Markétka scéna, ve které by žádné náznaky temné Markétky vrhající ponuré úsměvy nedávalo smysl? :D Achjo, proč musím všechno tak rozpitvávat.
Nit lásky (Natalia Martynova, Anastasia Makeeva) - já vím, že po všech těch letech psaní o Mistrovi a Markétce je divné o tom uvažovat až teď, ale proč přesně je tak nezbytně nutné, aby byly všechny Markétčiny šaty průsvitné? V té plesové scéně to dává smysl, jelikož v knize je v té scéně nahá, ale....jinak? Pro kontinuitu? Nebo je pro celkový dojem z inscenace nutné vědět, jaké nosí Markétka spodní prádlo? Vážně, proč o tom uvažuju až teď?
Teorie dvojité Markétky číslo pět: možná by se Markétka měla na ty chlapy vykašlat a chodit se sebou. Má sama se sebou docela dobrou chemii!
Teorie dvojité Markétky číslo šest: Anastasia má být asi vážně ta "Markétka pro Wolanda". Už zase je to ona, kdo ho vidí a jde k němu.
Teorie dvojité Markéčky číslo sedm: možná všechny tyhle teorie pracně vymýšlím zbytečně. Třeba to celé funguje na jednoduchém principu: Natalia scénu začne, ke konci se zjeví Anastasia a dozpívá zbytek. A Naty se tak nešťastně tváří jenom proto, že ji štve, že velké finále písní má vždycky Ana.
Divadlo Varieté - že do téhle scény nacpali Markétku, mi přijde zbytečné. Nevím. Nedává to ani smysl.
Teorie dvojité Markétky číslo sedm: Anastasia není temnou součástí osobnosti Nataliiny Markétky, ale je to Wolandova fantazie. Verze Markétky, která by s ním zůstala. Není to ona, které nedokázal zabránit setkání s Mistrem, ale Natalia. Není to ona, která s Mistrem procítěně zpívá Chvíli štěstí jako Natalia, naopak se během duetu spíše zlovolně usmívá. Nataliina Markétka zůstane po zmizení Mistra zhroucená na podlaze, Anastasiina se vydá do publika směrem k Wolandovi. Natalia odmítne Wolandovu ruku, Anastasia se nečekaně zjeví, vyrazí mu dech a je to poprvé, co Markétka nad Wolandem dominuje. To už vážně zavání, jako jeho fantazie, projekce ženy, kterou by Markétka mohla být, ale není, protože si zvolila Mistra.
Ukřižování (Anton Avdeev) - za Ješuou celou dobu stojí voják, který přidržuje jeho kříž. No tak vám nevím, ale to dost kazí dojem ze scény. :D Je pravda, že úvod, kdy Ješua musí svůj kříž sám zvednout, je nanejvýš biblický, ale stojí to za to, když celý zbytek písně je pak takový...nechtěně úsměvný?
Není třeba fajn nápad přesta tu show pořád měnit a do některých věcí už nerýpat? :D Zezačátku se mi hrozně líbilo, jak je každé představení Mistra a Markétky svým způsobem jiné, protože pořád experimentovali s něčím jiným, ale teď už mě to začíná spíš děsit. :D
Azazelův krém (Natalia Martynova, Anastasia Makeeva) - ha, v tomhle případě jsem předvídala, že se Anastasia na jeviště dostane přes zrcadlo! :D
(Hehe, Ana zasyčela na Kňoura! :D 10/10. :D)
((Wow, Ana za tu dobu, co nebyla videa, dost přitvrdila. To jsou odvážné pohyby. :D))
(((To musela Naty celou dobu stát za tím zrcadlem?)))
Globus (Natalia Martynova, Ivan Ozhogin) - vůbec nevím, proč je v tomhle duetu jen jedna Markétka. A proč je to zrovna Naty, když celou dobu bylo silně naznačováno, že ta "temná Markétka" je Anastasia. Možná to má být něco v tom smyslu, že se Markétka Wolandovi poddává celým svým já.
Nebo si Woland už nemusí představovat žádnou alternativní verzi příběhu, protože Markétka je v tuhle chvíli "jeho", což odpovídá mé osmé teorii. :D Možná jsem těch teorií vytvořila moc. Možná jsem měla zůstat u toho, že má Markétka schízu. Taky je možný, že předchozí písničku zpívala Ana a teď prostě byla na řadě Naty. :D
Kapesník, Frídina árie (Natalia Faerman) - none, nová Frída! Natalia je vyděšenější Frída, ale možná to souvisí s tím, že sboristé ji v téhle scéně trápí víc, než dva roky zpět.
Přidaný efekt dětského pláče bych spíš vynechala, je to...divný. :D
Markétka je v téhle scéně Anastasia, což by dávalo smysl v mé teorii "temné Markétky", ale v tuhle chvíli si říkám, že ve skutečnosti se s Naty prostě jen chronologicky střídají.
Tango (Anastasia Makeeva, Natalia Martynova, Ivan Ozhogin) - Achjo. Wolandův super dramatický nástup na scénu na schodech s pláštěm majestátně rozloženým za ním, nikdy neoželím. To bylo prostě nejlepší entrée divadelního světa. 0/10.
OMG! Baron Maigel je Sergej Khudyakov! To je božíííí! :D
Ježišmarjá! Vždyť těm dámám na jevišti jsou vidět prsa, proč pod tím průsvitným šatstvem nemají podprsenku?! Šmarja! To jim to jako nevadí? Neměly na výběr? Já jsem asi hodně konzervativní, ale tohle je zbytečně vulgární. A fakt toho nechci vidět tolik.
(Ha, a co teprve, až se někdy konečně podívám na Spring Awakening, co?)
Ukolébavka pro vášeň (Ivan Ozhogin, Kristina Kuzmina) - na Helu a Wolanda jsem se v této nahrávce soustředila jako nikdy předtím, protože dvě Markétky celý příběh tak roztříštily, že jsem si H&W víc všímala, vděčná za aspoň nějakou kontinuitu. (Jakkoliv mě velice bavilo vymýšlet různé divné teorie). A konečně záznam skoro celého představení s Kristinou!
Její Hela je taková, jakou bych si představovala tu Nataliinu, kdyby to tak hrozně nepřepískla. :D
Má s Wolandem důvěrnější vztah a co se Kristině povedlo je, že z Ivana příležitostně vymámila i nějaký drobný úsměv a to si teda musíme říct, že je fakt dobrá. :D Hodně si spolu šeptali, celkově si působili o hodně blíž - možná je to Kristinou, možná je to Ivanem a tím, že si ji k sobě víc pustil, nevím. Ale vytvořilo to zajímavou dynamiku jejich vztahu. Ivan s ní více komunikoval, bral ji na vědomí, když se k němu přiblížila a nebral za samozřejmé, že tam je. Takže to nebylo takové pasivní přijímání bezbřehé adorace jako s ostatními Helami, což bylo osvěžující. (Ne že by cokoliv na jeho vztahu s ostatními Helami bylo špatně, slovo pasivní vyznívá negativně, ale nemyslím to tak.)
Jo a taky musím zmínit její vzhled. Je docela škoda, že Kristině dali tuhle oholenou potetovanou hlavu, protože podle fotek Marie Lagatskaye, dali ostatním Helám novou paruku, která je prostě perfektní a Kristině by moc slušela a já bych byla nejšťastnější, kdybych tu paruku mohla vidět na videu. Ale punk Hela mi nijak nevadí. Je to upírka v komplikovaném vztahu s ďáblem. Kdo říká, že má mít konvenční vzhled? :D
(Awww! Korovjev a Kňour jsou nešťastní když umře!!!)
Markétčino přání (Ivan Ozhogin, Anastasia Makeeva, Natalia Martynova) - dvě Markétky v téhle scéně jsou už fakt moc. Ani moje nejšílenější teorie mi na to nestačí. Na jeviště prostě náhodně vkročí Natalia, ale Ivan se dál tulí s Anastasií. :D V jednu chvíli ji dokonce musí napůl podepřít, protože se začně nešťastně hroutit. Jako kdyby ji tak ubíjela Nataliina volba zachránit Frídu. Ale jo, možná by to odpovídalo oné teorii části Markétčiny osobnosti, co chce prostě zůstat s Wolandem. A při přivření očí může dál platit i ta teorie o Wolandově fantazii, ve které Markétka nejde k Frídě, ale zůstane v jeho náruči.
Ale spíš to vypadá na tu první variantu, vzhledem k tomu, že Anastasia posléze pokleká před Natalii, jako by ji prosila, ať nedělá to, na co se chystá a neopouští Wolanda. Idk.
A ten závěr, kdy Markétka vysloví své přání vůbec není tak efektivní jako kdysi. S tímhle stagingem k sobě totiž přeběhnou na poslední chvíli a prakticky nemají čas ukázat žádné emoce. Což není vina herců, ale režiséra. Když si vzpomeneme, jak byl tenhle konkrétní okamžik kdysi nabitý emocemi....to už není pravda.
Sbohem Markétce (Ivan Ozhogin) - vzhledem k tomu, jak je konec předcházející scény v mých očích úplně zabitý, mi přijde, jako by Ivan na začátku téhle písně neměl tolik z čeho čerpat, protože jeho emoce nebyly tak rozjitřené? Možná jsem taky zaujatá, jsem ochotná to přiznat. :D
Finale - "bravo, Margarita" - 10/10. :D
Ti tleskající lidi mě štvou. Potlesk je skvělý, ale až po písničce, ne? :D
Tak jo, celkové dojmy: byla vážně zábava snažit si všelijak interpretovat dvě Markétky, ale mám podezření, že tvůrci sami se nesnažili zdaleka tak moc, jako já. Přišlo mi, že tam mu Anastasii prostě strčili, aby to bylo originální a nic hlubšího v tom nebylo. Možná se pletu, ale celkový dojem mi takový přišel.
Nedomyšlené úplně stejně, jako přítomnost Démona v Oněginovi. Pro efekt, ale nic víc. Plytké. Roztříštilo to děj, Ivanova pověstná chemie s Natálií na tom hrozně tratila. Podle mě docela děsný. Byla to zajímavá zkušenost, ale až se budu chtít po čase vrátit k Mistrovi a Markétce, tenhle bootleg to nebude.
P. S.: dala jsem si delší blogovou pauzu, protože jsem prostě chtěla chvíli klid. Ale už jsem zpět. Zůstal tu někdo? :D
Taktéž jsem za záznam ráda, byť mě mrzí, jakým směrem se ubírají neustálé změny. O to jsou videa z první sezóny vzácnější. :D
OdpovědětVymazatDvě Markétky jsem brala jako silvestrovský dáreček, ovšem na stránkách zveřejnili, že se to bude opakovat i v březnu. :-)
Jako to zajímavé, jako jednorázový speciál to beru, ale proč tohle dělat víckrát?
Taky jsem si jako ty vytvářela teorie, ale... žádná mi nakonec nesedla. Hodně mi tím připomínají čachry machry s postavou Démona v Oněginovi (teda v Démonovi Oněgina). Ať se snaží sebevíc, pořád jim tam něco nesedí. A to mě mrzí, protože od začátku byl pro mě muzikál perfektní, a líbilo se mi, že se drží knížky, a když tam něco přidají, tak je to jako by to "našli mezi řádky knihy" a i když děj zromantizovali (Woland toužící po Markétce), tak nešlo proti proudu. :-)
Nejblíže jejich záměru bude teorie o Markétce mající slabost pro Wolanda a té milující Mistra. :-) Jenže to má spoustu much, které jsi vyzdvihla. A jak skvělým způsobem! Nejvíce se mi z článku líbí právě teorie. :D Nejvíc mě pobavila ta o Mistrovi, který si neuvědomuje, že má dvě přítelkyně. :D :D Ale schizující Markétka je taky dobrá. :-)
Snažím se najít nějakou změnu, která se mi oproti původní verzi líbila víc. Hm... sorry, ale negativa u mě převažují. :-)
Ok, našla jsem něco. Kristina v roli Hely se mi líbí víc, než na prnvích videích, které jsem s ní viděla. Asi je to i tím, že přestala hrát Démonku v Oněginovi. Už mi svým pojetí postavu Démonky její Hela tolik nepřipomíná. Udělalo mi to radost. A holohlavá Hela... poprvé jsem ji tak viděla na fotce a přiznám se, že to byl šok. Ale souhlasím s tím, co jsi napsala. A svým netradičním vzhledem (na tehdejší) dobu vypadá víc... no démonsky. :D
Jj, taky bych řekla, že se tvůrci tolik nesnažili a výsledek se dvěma Markétkami je jen na efekt.
Démon z Oněgina - no přesně!!!! :D Souhlas všemi deseti. :DPS: Já mám taky blogovou pauzu, ale snažím se naskočit do rozjetého vlaku. :-)PS2: S dalším vzrůstajícím počtem představení mi Ivan přijde v roli Wolanda jaksi víc znuděnější. :-) Možná je to jen datem. :-) Možná je to režijním posunem, přílišná koncentrace na Wolanda neustále narážející na Markétku (jejich pasáž během Varieté je naprosto zbytečná) a ivan se to jen snaží vybalancovat, aby z postavy nevyšel ďábel neustále vzdychající po Markétce? (Asi...)
Taky mě zklamala Ivanova chemie s Naty. Nový přístup ji úplně zabil. Fakt škoda.PS3: Nestíhám, nestíhám! Ale později ještě okomentuju recenzi k Něco za něco. :D
Vystihla jsi to velice přesně, muzikál mám tak moc ráda díky citlivému převedení z knižní předlohy. Nic z knihy nevyvrátili a když už přidali něco vlastního, pořád to bylo s respektem k předloze, snaha o pojetí z jiného úhlu pohledu a podobně. Co s tím provádí teď, je podivné. Představuju si, jak tvůrčí tým sedí u stolu a říkají si:
OdpovědětVymazat- Hele, tak co změníme tenhle měsíc?
- A proč vlastně pořád musíme něco měnit, není to takhle už dobrý?
- Ne, musíme něco změnit! Cokoliv!
- Ježiš, tak já nevím. Dvě Markétky najednou?
- A jak to bude fungovat?
- To fakt nevím.
- Ok, beru!Jako já se fakt snažila nějak si tuhle inscenační volbu srovnat v hlavě, ale nakonec jsem musela dospět k závěru, že jim šlo jen o ten efekt překvapení a novoty. To je zbytečné. Skoro jako by nám říkali "ten příběh není dost zajímavý sám o sobě a tak vám k tomu musíme přihodit jednu herečku navíc. Čirou náhodou je to v Rusku velmi zvučné jméno A. Makeevy. Nááhodička."Blogové pauzy jsou občas potřeba, ano, ano. :D
Tak co e týče těch dvou Markétek, tak to už jsem ti psala na fb :D moje teorie je myslím tvá číslo 2 :D jestli se nepletu.Má to mouchy ale s tím asi nic neudělám. Každopádně všimla jsem si toho jenom já, nebo vážně zkrátili tu písničku Wolanda když zastaví Markétku aby skočila do řeky???
OdpovědětVymazatMimochodem těch detailů a změn na jevišti je tolik, že už se na tuto verzi snad nikdy nepodívám. Jediné co mi udělalo radost bylo, že je Ivan více v onom bílém saku já ho v něm prostě miluju. :D
[2]: Haha, možná tahle tvůrčí práce není daleko od pravdy. :D Po první sezóně měli s těma změnama přestat. :-)[3]: Taky jsem si zkrácení písně u setkání Wolanda s Markétkou všimla a moc velkou radost jsem z ní neměla. :-)Ještě mi přijde, že projekce jsou tady v horším stavu než dříve. Obraz je trochu zrnitý a chvilkama jakoby poblikával. (A to hrají muzikál v novém divadla. Hm, hezký paradox. :D)
OdpovědětVymazat